dinsdag 28 juni 2016

2e dag Washington

Dinsdag 28 juni 2016, in ochtend geheel bewolkt, in middag licht bewolkt zonnig / 32 graden (Washington DC)

Vandaag iets later uit bed. Robert voelt zich nog steeds niet goed. Na een licht ontbijt en een banaan met wat diarreeremmers erbij namen we maar de gok om toch de stad in te gaan. Na een drukke ochtendspits te hebben overleefd parkeerde we de auto nu bij het station, zodat we direct konden opstappen op de hop on hop off bus. Mooi groot treinstation.

Na een paar stops van de bus zijn we uitgestapt bij het Washington Monument. Helaas waren we op internet te laat om hiervoor kaarten te bemachtigen want je kan helemaal naar de top.

Het is broeierig warm omdat het helemaal bewolkt is. Rustig zijn we doorgelopen naar het World War 2 Memorial en vervolgens naar de Vietnam Veterans Memorial. Hier staan ruim 58.000 namen in een muur geschreven.

Helaas hebben wij net de pech dat men in Washington een algehele onderhoudsbeurt aan het doen is aan van alles en nog wat. Ten eerste is de waterpartij voor het Lincoln Memorial geheel afgesloten voor publiek en het grote voorterrein is ingericht voor een festival. En ook overal wegwerkzaamheden. Het Capitol staat in de steigers. En bij de Three Soldiers worden de beelden net schoongemaakt gedurende 3 dagen. Maar desondanks wel mooi om te zien.

Eenmaal aangekomen bij het Lincoln Memorial kun je de omvang van het beeld van Abraham Lincoln goed zien....indrukkendwekkend! Ondertussen wordt in de buurt geoefend met de heli's die normaliter Obama vervoeren vanaf het Witte Huis. En elke 2 minuten stijgt of land een vliegtuig op het nabijgelegen vliegveld, ze vliegen laag over hier.

Het zweet droop van ons af en zijn weer snel de bus ingegaan. Na een paar stops zijn we uitgestapt in Downtown. Hier hebben we lekker geluncht bij het Hard Rock Cafe.

Vervolgens rustig doorgelopen naar het Witte Huis. Helaas is schijnbaar sinds enkele tijd niet meer mogelijk om tot het normale hekwerk van de tuin te komen. Men heeft nu een barricade opgeworpen van betonblokken en tussen dit en het hekwerk staat de Secret Service. Geen mogelijkheid om hier onopgemerkt langs te komen. Uiteraard de standaardfoto's genomen en even van afstand Obama bedankt dat we helaas niet bij hem op de thee mochten komen.

Door een tip van de guide in de bus zijn we doorgelopen naar het National Museum of American History. Hier is van alles te zien over Amerika van treinen tot auto's en van alles en nog wat. Ook een Kermit en de bokshandschoenen van Mohammed Ali. En ja hoor...beide van deze laatste items waren helaas niet te bezichtigen ivm wijziging van de expositie. Wel een interessante expositie over First Ladies bekeken. Wel apart om te zien dat mogelijk Hillary Clinton straks misschien president wordt terwijl hier nog items over haar als First Ladie liggen.

Inmiddels was het bijna einde middag en zijn we met de bus richting het treinstation gereden. Net voor 5 uur zijn we teruggereden naar het hotel. Na even opfrissen hadden we trek in sushi. Na wat zoekwerk op internet was vlakbij een kleine sushitent, Takumi. Heerlijk sushirolls en spring rolls gegeten. Was wel prijzig maar heerlijk om even geen hamburger of pizza te eten.