zondag 3 juli 2016

New York

Zondag 3 juli 2016, sluierbewolking / 27 graden (New York)

We hebben wederom heerlijk geslapen. Het ontbijt in het hotel slaan we over want we willen nog 1x goed ontbijten in de stad. Met de trein en metro waren we binnen een uur in het inmiddels voor ons bekende centrum van New York. We zijn gaan ontbijten bij de IHOP. Voor de laatste keer heerlijke pancakes gegeten.

Hierna de metro gepakt richting overzijde Brooklyn Bridge. Vanaf Brooklyn zijn we de brug overgelopen. Een prachtig gezicht op de skyline maar ook aardig druk al op de brug.

Eenmaal aan de overkant aangekomen zijn we weer de metro ingestapt richting Central Park. Voor het park uitgestapt en zijn we eerst even in Trump Tower gegaan voor gratis WiFi om huurfietsen vast te leggen. Scheelt de helft van de prijs als we online boeken.

Om 13:00 uur de fietsen opgehaald en zijn we het park gaan verkennen. Heerlijk om door het park te fietsen en om mensen te kijken.

Inmiddels waren de pancakes al verbrand en hebben we bij een kraampje een tussendoortje gehaald.

Na ruim 2,5 uur fietsen zijn we teruggereden naar de fietsverhuur. Later bleek dat rond 11 uur een toerist op een soort vuurwerkbom had gestapt in het park. Zijn onderbeen was er vanaf geblazen. Wij hebben er niet veel van gemerkt qua afzettingen voor het onderzoek.

Na de fietsen te hebben gedropt zijn we richting het World Trade Center gegaan met de metro. Onderweg een stop gemaakt bij Little Lions. Een klein kattencafe waar we voor 11 dollar pp een uurtje hebben geknuffeld met katten. In dit cafe zitten 9 katten waarvan enkele kittens. Eentje was nog maar 9 weken!  Het was erg leuk maar waren wel opeens veel mensen terwijl overdag het erg rustig bleek te zijn geweest.

Na de knuffelfestijn zijn we richting het World Trade Center gegaan. De 'watervallen' in de twee vijvers, waar de torens hebben gestaan, staan nu wel aan. Toen we in januari er waren stonden deze uit ivm de vrieskou. Maar wat een verschil is het hier qua drukte in de stad. Het krioelt van de mensen. In januari kon je rustig foto's nemen met op sommige plekken zonder (irrante) toeristen op de foto.

Het nieuwe metrostation bij het WTC begint ook steeds maar vorm te krijgen.

Inmiddels was het begin van de avond en zijn we richting Times Square gegaan met de metro. Even na het station van New York zijn we uitgestapt en zijn we gaan eten bij TGI Friday. Bij deze keten zijn we tijdens de vakantie eerder geweest. En ja soms moet je juist niet voor de tweede keer gaan. Friet was koud en eten was sowieso iets minder en ook prijzig. Tov vorig bezoek in Williamsport zijn de gerechten 10 dollar duurder!

Na het eten zijn we richting Times Square gelopen. Druk, druk, druk en enorm druk!! Niet normaal! Je kon over de hoofden lopen. Snel wat foto's gemaakt en wegwezen hier. Op de terugweg naar station kwamen we langs Carlos Bakery. In januari konden we er een kanon afschieten...twijfelde nog of we toen wel een cupcake moesten gaan halen (gelukkig wel gedaan). En nu...enorme rij voor de deur en in de zaak.

Al met al zijn we voor vandaag enorm blij dat wij in januari alle bezienswaardigheden hadden gedaan/gezien. In deze drukte hadden we dit allemaal niet gered qua tijd. De Brooklyn Bridge overlopen was toen te koud en voor nu een perfect wandelingetje. Ook Central Park doorfietsen is super met dit weer. Maar het centrum zelf is te druk in de zomer en zeker met dit lange weekend voor de Amerikanen.

Op de terugweg naar hotel zagen we opeens in de verte vuurwerk. Gedurende 10 minuten werd er prachtig vuurwerk afgestoken...we dachten even dat het al 4 juli was...toch niet de vlucht gemist? :)